Substantele nutritive: Carbohidratii, prietenii omului modern


 
Ciocolata, biscuiti, fructe, cereale, bomboane…toate sunt surse de carbohidrati, insa unele dintre ele pot fi ingeri, altele demoni pentru organismul tau… consumate in exces.
 Carbohidratii sunt sursa favorita de energie a organismului nostru. Creierul nostru este cel mai mare consumator al acestor substante organice, dupa care urmeaza, desigur, muschii. Un gram de carbohidrati ofera organismului, ca si proteinele de altfel, 4 kcal. Daca iti doresti un fizic demn de admirat trebuie sa ai grija la carbohidrati, ei sunt factorul decisiv in obtinerea siluetei mult visate, in definirea masei musculare, dar, mai ales al sanatatatii tale.Carbohidratii sau glucidele sunt de doua feluri: buni la gust si buni la sanatate, adica carbohidrati simpli si carbohidrati complecsi, dupa raspunsul organismului la metabolizarea acestora. Atunci cand consumam carbohidrati pancreasul nostru trebuie sa produca un hormon numit insulina, care descompune carbohidratii in glucoza, care mai apoi intra in sange. Viteza cu care  pancreasul raspunde la ingestia unui anumit aliment se numeste indice glicemic. 
  
Carbohidratii simpli (zaharul, fructoza, glucoza, zaharoza, maltoza) constitue gama cea mai larga de alimente pe care la gasim la un supermarket (dulciuri, cipsuri, bisucuiti, suc, dar si fructele confiate ori compoturile de fructe s.a). Acestia provoaca un raspuns insulinic foarte puternic si rapid datorita indicelui glicemic ridicat. Acest raspuns din partea pancreasului blocheaza arderea grasimilor, in cazul unei diete si favorizeaza depunerea grasimilor, insa acest lucru variaza de la o persoana la alta datoritametabolismului fiecaruia. Carbohidratii simpli, datorita absorbtiei rapide in organism iti ofera energie pe termen scurt care apoi va deveni o stare de oboseala si somnolenta. Indiferend de ce spun unii, organismul nostru poate trai foarte bine si sanatos fara acest gen de carbohidrati, insa nu e nevoie sa-i excludem total din alimentatia noastra, este suficient sa reducem la minimum consumarea lor. Pe langa ingrasare, excesul de carbohidratii simpli predispun si la o serie de boli cum ar fi diabetul, sindromul metabolic, hipertensiune arteriala etc.

 

Cum sa mancam dulciuri (carbohidrati simpli) fara sa ne ingrasam ?
Exista o „portita de scapare” in ceea ce priveste consumul de carbohidrati simpli fara „efecte adverse”. Se numeste gustarea de dupa antrenament. Atunci, rezervele energetice  (glicogenul) ale corpului tau sunt mai mult sau mai putin epuizate, in functie de durata si intensitatea antrenamentului. In acest moment consumul de carbohidrati simpli va reumple rezervele energetice, insa va opri efectul de afterburn (ardere a grasimilor dupa antrenament). Un alt moment in care se pot consuma carbohidrati simpli este in timpul unui efort fizic sustinut pe o perioada ce depaseste 1-2  ore (cum ar fi ciclismul).

 

Carbohidratii complecsi sau polizaharidele sunt absorbiti de organism mai lent si ofera energie pe o perioada mai lunga de timp. Acestia ar trebui sa constitue principala noastra sursa zilnica de energie. Ii intalnim in grau, orez, cartofi, legume. Carbohidratii complecsi din alimentatie sunt descompusi in glucoza, care apoi este recombinata formand glicogenul, care este depozitat in muschi si ficat.

 

   Carbohidratii si sportivii

O dieta bogata in carbohidrati este recomandata sportivilor din sfera sporturilor cu consum mare de energie, cu o intensitate ridicata. Pentru refacerea depozitelor de energie dupa un antrenament este recomandata o gustare bogata in carbohidrati si proteine, intr-un raport de 3/1. Aceasta gustare de dupa antrenament este cruciala pentru un sportiv, deoarece dupa antrenament organismul intra intr-o stare de catabolism, care inseamna ca organismul incepe sa-si consume din celulele musculare. Prin aceasta gustare, carbohidratii asigura energia pierduta la antrenament si accelereaza transportul proteinelor spre muschi, corpul intrand apoi in starea deanabolism, de crestere musculara. Exemple de astfel de gustari: iaurt cu fructe proaspete, 50g ciocolata neagra si 300 ml lapte, 2 banane etc.

 

PS: Astazi vine Mos Nicolae, atentie la cantitatea de dulciuri devorata/minut ! :))

 

Daca ai citit acest articol lasa mai jos un comentariu si spune-mi cum ti s-a parut, si nu uita:

 

Live alpha !

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s