Substantele nutritive: Lipidele


Lipidele sau grasimile sunt a treia sursa de energie preferata de organismului nostru, dupa alcool si carbohidrati. Ai vazut bine, alcoolul este prima sursa de enerGood-Fats-Vs-Bad-Fatsgie pe care o foloseste organismul nostru, pentru ca acesta se absoarbe cel mai repede in sange dintre cele trei. Asta nu inseamna ca alcoolul este si o sursa sanatoasa de energie sau ca avem nevoie de el.

Spre deosebire de carbohidrati, grasimile sunt o sursa de energie pe termen mai lung decat acestia. Sa zicem ca carbohidratii sunt un fel de „kerosen” pentru corpul nostru iar lipidele un fel de „motorina”. Grasimile sunt foarte calorice, aducand 9 kcal la 1g. Asta nu inseamna nicidecum ca trebuie sa le eliminam din alimentatia noasta, ele sunt necesare pastrarii unei sanatati optime, insa trebuie sa alegem sa consumam grasimi sanatoase. Insa e bine su nu exageram cu grasimile in general,mai ales daca consumam in prealabil si o cantitate mare de carbohidrati fiindca acestea sunt extrem de bogate caloric si nu vrem sa ne trezim cu cantarul aruncat in geam la vecini.  Grasimile au numeroase functii importante in organismul nostru, ele avand rol, printre altele, in producerea hormonilor, mai ales a  testosteronul ( la barbati in special). Studiile recente arata ca colesterolul, o componenta a grasimilor este influentat intr-o masura extrem de mica de alimentatie, cea mai mare parte a acestuia fiind produs in corp, asa ca nu grasimile sunt sursa problemelor create de acesta, dupa cum se credea in trecut.

O clasificare a lipidelor:

Dupa consumul lor, in urma digestiei, grasimile sunt descompuse in acizi grasi si glicerina. Dupa natura acizilor grasi, lipidele se impart in:

  • Grasimi saturate, cele pe care e  ok sa le consumam in cantitate moderata-mica. Se gasesc in special in produsele animale, cum ar fi carnea, branzeturile. Cand decidem sa consumam produse animale e bine sa le alegem pe cele cu un continut mediu-mic de grasimi.
  • Grasimi polinesaturate, acestea le gasim in peste si uleiuri vegetale. Sunt sanatoase pentru organism insa excesul favorizeaza procesele inflamatorii si oxidative din corp.
  • Grasimi mononesaturate, le obtinem in special din surse vegetale (nuci, alune, masline, seminte). Si acestea sunt o sursa de grasimi „bune”.

Acizii grasi omega 3 si 6

Aceste componente continute in special de grasimile vegetale dar si de peste au rolul mentinerii sanatatii pielii, parului, incheieturilor, dar si a activitatii hormonilor. S-a demonstrat ca acestea au un rol important chiar si in castigurile de masa musculara si ardere a grasmilor. Nu stii ce sa mananci ca gustare intre mese ? 50 grame de alune sau nuci ori seminte ar fi o gustare bogata in acizi grasi omega 3 si 6, pe langa faptul ca sunt si o sursa buna de proteine, asa ca iti vor tine si de foame o perioada mult mai lunga decat o gustare cu carbohidrati.

Grasimile si sportivii

marathon

Fiind o sursa de energie ce se elibereaza lent, pe o perioada mai lunga de timp, lipidele sunt extrem de importante pentru eforturile fizice constante, ce dureaza mai mult de 2-3 ore. Un exemplu ar fi alergarea la maraton ori ciclismul de sosea. Odata ce intensitatea activitatii fizice scade, corpul nostru foloseste in principal grasimi ca sursa de energie, daca aceasta creste, sursa principala de energie devine glicogenul stocat in ficat si muschi.

Daca vreau sa slabesc trebuie sa reduc consumul de grasimi?

O persoana care urmareste scaderea in greutate sau „definirea” (la sportivi) nu trebuie sa excluda grasimile din alimentatie, trebuie doar sa aleaga consumul lor preponderent din peste si surse vegetale. O modificare mai avantajoasa in privinta reducerii procentului de grasime corporala ar fi reducerea carbohidratilor, in special a celor rafinati dar si a celor complecsi intr-o anumita masura, si mentinerea sau chiar cresterea aportului zilnic de proteine si grasimi „bune”.

Daca ai citit acest articol lasa mai jos un comentariu si spune-mi cum ti s-a parut, si nu uita:

Live alpha !

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s